Peru informacje praktyczne: ceny, noclegi, wiza, bezpieczeństwo

Przed wylotem do nowego kraju zawsze musimy zebrać wszystkie niezbędne informacje, które pozwolą nam bez problemu spędzić nasze wakacje. Lecąc do Peru, musieliśmy wiedzieć, czy potrzebna jest wiza, gdzie najlepiej wymienić pieniądze, czym się na miejscu przemieszczać, co jeść, gdzie spać itd. Jak zawsze pytań było całe mnóstwo. Zebrałem całą tę wiedzę i przygotowałem artykuł Peru informacje praktyczne, aby osobom, które wybierają się do tego kraju na własną rękę, ułatwić nieco zadanie.

Peru informacje praktyczne to zbiór niezbędnej wiedzy, która przyda się każdemu, kto wybiera się do tego kraju. Bazuje ona na naszym ponad 3 tygodniowym wyjeździe, który odbył się w terminie 13.04-7.05.2024. Opisaliśmy wszystko, czego sami szukaliśmy przed wyjazdem, aby dobrze przygotować się na nasze wakacje w Peru.

Peru informacje praktyczne

Co warto zobaczyć/doświadczyć w Peru?

Lista atrakcji Peru będzie na pewno długa i mocno zależna od tego, jaki mamy sposób podróżowania i co lubimy zwiedzać. Planując nasze wakacje w Peru, wiedzieliśmy, że na pewno chcemy zobaczyć kilka klasyków tego kraju. Nie wyobrażamy sobie wyjazdu do Peru bez odwiedzin kolejnego Cudu Świata, czyli Machu Picchu, zobaczenie Cuzco i okolicznych ruin. Chcieliśmy zobaczyć słynne linie Nazca i pojeździć na piaskowych wydmach w Huacachina. Koniecznie zależało nam, aby móc zobaczyć kondory, wikunie, lamy i alpaki w ich naturalnym środowisku, a także zejść na dno kanionu Colca. Z kolejnych klasyków, to chcieliśmy zobaczyć piękne widoki w Salinas y Aguada Blanca National Reserve oraz wejść na nasz pierwszy pięciotysięcznik, aby sprawdzić, czy kolorowe góry (Rainbow Mountains) są faktycznie, tak bardzo kolorowe. Jednym z ważnych dla nas punktów w Peru było przepiękne jezioro Titicaca, mieszkający tam ludzie i ich ciekawe historie. Na koniec przejechaliśmy przez Świętą Dolinę Inków, która uważamy, że zrobi wrażenie na każdym turyście.
Niestety nie wystarczyło nam czasu na północ Peru i ośnieżone szczyty, a także na rzekę Amazonkę i możliwość zanocowania w dżungli. To miejsca, które mamy nadzieję, w przyszłości będzie nam dane zobaczyć.

Kiedy jechać do Peru? – Pogoda w Peru

Peru ma powierzchnie ponad 4-krotnie większą niż Polska i bardzo mocno zróżnicowany teren. Mamy tu wybrzeże, dżunglę amazońską i wysokie góry, zatem odpowiedni termin będzie mocno uzależniony od tego, w który rejon się wybieramy.
Jeżeli chcemy spędzić czas na wybrzeżu, to tutaj praktycznie przez cały rok jest w miarę stała pogoda. Temperatury w granicach 15-25 stopni Celsjusza i mało opadów. Niestety występują tu liczne i często nisko zawieszone chmury. My nie mieliśmy szczęścia do słońca w Limie, stolicy Peru.
Od maja do września trwa w Peru pora sucha i uważa się, że to najlepszy okres na zwiedzanie najpopularniejszych atrakcji w Peru: Nazca, kanion Colca, Machu Picchu, Sacred Valley, Rainbow Mountains itd. Czerwiec, lipiec i sierpień to szczyt sezonu i na pewno można spodziewać się dużej ilości turystów.
Uznaje się, że od listopada do marca trwa w Peru pora deszczowa. Opady mogą być intensywne i częste, a niektóre drogi dojazdowe zamknięte lub zablokowane przez lawiny błotne i osuwiska terenu. Oczywiście możemy też mieć szczęście i opadów będzie niewiele. Znajomi byli w grudniu i styczniu i w Machu Picchu mieli całkiem ładną pogodę.

My byliśmy na przełomie kwietnia i maja i pogoda wg nas była idealna. Jednego dnia popadało przez kilka godzin, a tak, poza tym, to słonecznie, niebieskie niebo, białe chmurki i temperatury w okolicach 25-30 stopni. Do tego zdecydowanie mniej turystów. Po prostu idealnie!

podróż do peru huacachina buggy sandboarding wydmy
Periu. Huacachina.

Jak dostać się do Peru? Loty do Peru

Niestety nie ma bezpośrednich połączeń lotniczych z Polski do Peru. Bilety do Ameryki Południowej najczęściej są dosyć drogie, zatem jak pojawiają się jakieś promocje, to warto od razu kupować. My „upolowaliśmy” promocyjne bilety z jedną przesiadką liniami Iberia na trasie Berlin – Madryt – Lima – Madryt – Berlin. Koszt biletu wyniósł 690 EUR (3036 PLN) od osoby. W cenie był tylko bagaż podręczny (1 sztuka o wymiarach 55cm x 40cm x 25cm oraz 1 szt. o wymiarach 40cm x 30cm x 15cm łącznie ważące max. 10 kg). Nikt nie sprawdzał wymiarów ani wagi naszych bagaży.

peru informacje praktyczne samolot
Peru informacja praktyczne. Trzeba szukać promocji i szybko się decydować, aby kupić bilet lotniczy w dobrej cenie.

Wiza do Peru i przekraczanie granicy

Polacy wybierający się do Peru w celach turystycznych nie potrzebują wizy na pobyt do 90 dni. Należy posiadać ważny paszport min. 6 miesięcy od daty wjazdu do Peru.

Pieniądze w Peru – wymiana dolarów, płatność kartami i bankomaty

Oficjalną walutą Peru jest sol (PEN). Średni kurs podczas naszego wyjazdu kwiecień/maj 2024 wynosił 1 PEN = 1,08 zł. Wybierając się do Peru, zabraliśmy ze sobą trochę dolarów, które wymienialiśmy na bieżąco w kantorach. Średni kurs wymiany dolara mieścił się w przedziale 1 USD = 3,69 – 3,76 PEN.
Jeżeli tylko możecie, to nie wymieniajcie pieniędzy na lotnisku w Limie. Kurs jest bardzo słaby 1 USD = 3,35 PEN, a do tego doliczają 10% prowizji.
W Peru w niektórych miejscach np. za hotel, w restauracjach lub za atrakcje można płacić również w dolarach, lecz zdecydowanie warto tego unikać, bo kurs wymiany potrafił być bardzo niski.

peru informacje praktyczne waluta peru sol
Paru informacja praktyczne. Walutą Peru jest sol (PEN).

Płatność kartą w Peru

W wielu miejscach w Peru można było bez problemu płacić kartą debetową lub kredytową. Warto jednak zabrać ze sobą kartę Revolut, dzięki czemu kurs wymiany będzie bardzo atrakcyjny. Czasami lepszy niż wymiana dolarów w kantorze.

Bankomaty ATM w Peru

W większych, zwłaszcza turystycznych miastach, są dostępne bankomaty. Niestety za każdym razem zapłacimy prowizję za wyciągnięcie pieniędzy. Najpopularniejsze bankomaty w Peru to Caja Arequipa i Banco de la Nacion.

Łączność: roaming, Internet mobilny, WiFi w Peru

Roaming w Peru działa bez najmniejszych problemów, jednak ceny odstraszają, aby aktywnie korzystać z połączeń telefonicznych do Polski.
Jeżeli chodzi o internet mobilny w Peru, to najlepiej kupić lokalną kartę sim w dowolnym miejscu np. market, stoiska z telefonami z pakietem danych i darmowymi połączeniami telefonicznymi i SMSesami.
Kupiliśmy kartę sieci Movistar za 42 PEN (29,99 + 12 za kartę SIM). W pakiecie mieliśmy 10 GB danych, nielimitowane aplikacje np. Whatsapp, Messenger oraz zdjęcia w ramach Instagram i Facebook. W niektórych miejscach Internet działał bardzo wolno.
WiFi w Peru było dostępne praktycznie w każdej większej knajpce i każdym hotelu.

peru informacje praktyczne internet mobilny karta sim
Peru informacje praktyczne. Karta SIM i Internet mobilny.

Elektryczność w Peru – Gniazdka w Peru

Wybierając się do Peru, musicie pamiętać, że nasze polskie wtyczki nie będą pasowały. W Polsce jest napięcie 230 V/50 Hz, a gniazda elektryczne to typ E lub C. W Peru napięcie wynosi 220 V/60 Hz, a gniazdka elektryczne są przystosowane do amerykańskich, czyli typu A (dwa proste płaskie bolce) lub B (dwa proste płaskie bolce i jeden okrągły). Konieczne jest zastosowanie adaptera. Jeżeli ktoś nie ma, to na miejscu można kupić praktycznie wszędzie. Podobno w niektórych miejscach można trafić standardową europejską wtyczkę typu C, czyli taką, jaka występuje w Polsce, ale my nigdzie takiej nie trafiliśmy.

Bezpieczeństwo w Peru

Przed wyjazdem do Peru czytaliśmy o bezpieczeństwie w Peru, aby nie korzystać z podejrzanych taksówek czy mało popularnych firm autobusowych. Po Peru poruszaliśmy się tylko komunikacją publiczną: autobusy, głównie popularnej firmy Cruz del Sur, Uberem lub rzadziej taksówką i samolotem. Podobno zdarza się, że mniej popularne firmy autobusowe nie dbają o bezpieczeństwo, nie kontrolują swoich kierowców, którzy często przemęczeni prowadzą pojazd, bo górskich i krętych drogach. Zatem warto na to zwrócić uwagę. Przez ponad 3 tygodnie naszej podróży po Peru, nie spotkała nas ani jedna sytuacja, którą uważalibyśmy za niekomfortową czy niebezpieczną. Nikt nas nie zaczepiał, nie chciał oszukać czy zrobić coś złego. Wszystkie osoby, które spotkaliśmy w trakcie naszej podróży, były sympatyczne, uśmiechnięte i pomimo bariery językowej, chętne, aby nam pomóc.

wakacje w peru puno juwenalia fiesta
Nadia i jej obstawa :).

Noclegi w Peru – jakie wybrać noclegi i ile to kosztuje?

Podczas naszej podróży do Peru spaliśmy w wielu różnych miejscach. Wynajmowaliśmy noclegi w Limie, Huacachina, Nazca, Arequipa, Cabanaconde, na dnie kanionu Colca, Cuzco, Agua Caliente. Podczas wyszukiwania noclegów zawsze kierowaliśmy się lokalizacją oraz czystością. Noclegi traktujemy jako miejsce do spania, a nie do spędzania tam czasu. Raczej nie szukamy drogich hoteli ***** czy resortów. Podczas naszego pobytu najtańszy nocleg kosztował nas 93 PEN (100 zł), a najdroższy 190 PEN (207 zł) za noc za naszą trójkę, czyli 2 osoby dorosłe i dziecko lat 11.

noclegi w peru Cusco Hostal Qolla Wasi, Cusco
Nocleg w Cuzco z ładnym widokiem na miasto.

Transport w Peru

Trzeba pamiętać, że powierzchnia Peru jest ponad 4-krotnie większa od Polski, zatem odległości są bardzo duże, a do tego dochodzą znaczne różnice w wysokości nad poziomem morza, co także wpływa na prędkości autobusu. Transport publiczny w Peru, na głównych trasach, jest całkiem nieźle zorganizowany. Do popularnych miejsc bez problemu dotrzemy licznymi połączeniami autobusowymi. Zaleca się korzystania z popularnych i znanych przewoźników, zwłaszcza na długich i nocnych trasach.

peru autobus peru informacje praktyczne
Peru informacje praktyczne. Transport autobusowy jest bardzo wygodny i bezproblemowy.

Połączenia autobusowe w Peru

Większość biletów kupiliśmy w często polecanej i cieszącej się dobrą opinią firmie Cruz del Sur. Bilety kupiliśmy przez ich stronę internetową na kilka tygodni przed wylotem z Polski, aby mieć gwarancję miejsc, zwłaszcza na długich i nocnych trasach. Do tego, na niektórych trasach, można było trafić promocje.

W autobusach najczęściej fotele są szerokie, wygodne i rozkładają się do 150 lub 180 stopni. Miejsca na nogi jest bardzo dużo, a do tego są kotary oddzielające pasażerów. Oceniamy, że wygoda jest dużo wyższa niż w polskich autobusach.

Warto zwrócić uwagę, że różni przewoźnicy w Peru mogą korzystać z różnych dworców autobusowych. W Cruz del Sur po przyjściu na dworzec najczęściej w osobnym okienku nadaje się bagaż (otrzymujemy bilecik do jego odbioru), a w innym sprawdzane są bilety. Przed wejściem do autobusu każdy jest fotografowany, a na niektórych trasach dodatkowo w cenie dostajemy butelkę wody i/lub kanapkę.

podróż do peru autobus
Peru informacje praktyczne. PeruBus to jedna z lokalnych firm autobusowych.

Poniżej lista wszystkich połączeń i tras autobusowych, jakie pokonaliśmy wraz z cenami:

• PeruBus: Lima – Ica (9:00 – 13:30) 35 PEN/os
  • Cruz del Sur: Ica – Nazca (12:00- 14:40) 30 PEN/os
  • Cruz del Sur: Nazca – Arequipa (22:00 – 8:10) 110 PEN/os
  • Cruz del Sur: Arequipa – Puno (22:00 – 4:30 PUNO) 65 PEN/os
  • Cruz del Sur: Puno – Cuzco (22:00 – 5:00) 65 PEN/os
  • Peru Baby Lama bus: Arequipa – Cabanaconde (3:00-9:15) 50 PEN/os
  • Andalucia: Cananaconde – Arequipa (13:30 – 19:00) 25 PEN/os

Połączenia lotnicze w Peru

Podczas naszej podróży do Peru, z samolotu skorzystaliśmy tylko raz na trasie Cuzco – Lima, gdyż autobus na tej trasie jedzie ponad 24 godziny, a lot trwa tylko 1,5 godziny.
Wcześniej, jeszcze z Polski, kupiliśmy bezpośrednio na stronie linii SKY Airlines bilety na trasie Cuzco – Lima. Bilet kosztował 62,97 USD od osoby z podstawowym bagażem podręcznym o wymiarach 25 x 35 x 45 cm. Za dodatkowe 20,06 USD dokupiłem większy bagaż podręczny o wymiarach 25 x 35 x 55cm. Na lotnisku nikt nie weryfikował ani wymiaru, ani wagi bagażu.

peru lot cusco lima zwiedzanie peru
Lot z Cusco do Limy.

Choroba wysokościowa w Peru

Przygotowując wpis Peru informacje praktyczne, muszę wspomnieć o chorobie wysokościowej. Przed wyjazdem do Peru trochę obawialiśmy się tego, czy nie złapie nas choroba wysokościowa i wtedy, zamiast podziwiać piękne miejsca, będziemy leżeli plackiem z olbrzymim bólem głowy i wymiotami. Należy pamiętać, że wiele miejsc w Peru jest położona bardzo wysoko. Przytoczę tylko kilka bardzo popularnych miejsc w Peru i ich wysokość nad poziomem morza, aby to lepiej zobrazować: Lima 110 m n.p.m., Nazca 520 m n.p.m., Arequipa 2335 m n.p.m., Cabanaconde 3287 m n.p.m., Puno i jezioro Titicaca 3827 m n.p.m., Cuzco 3399 m n.p.m., Machu Picchu 2430 m n.p.m., Rainbow Mountains 5035 m n.p.m. Dlatego dosyć ważnym aspektem podczas planowania podróży po Peru jest stopniowe i powolne zwiększanie wysokości, aby nasz organizm powoli aklimatyzował się i abyśmy nie mieli problemu z chorobą wysokościową. Dlatego też większość tras pokonywaliśmy autobusem zamiast samolotem.

Uważamy, że nasz plan oraz sposób jego realizacji pozwolił uniknąć nam choroby wysokościowej. Podczas całego pobytu nie mieliśmy żadnych objawów, czuliśmy się doskonale i nawet wejście na ponad 5000 metrów nie stanowiło dla nas najmniejszego problemu. W Arequipie spotkaliśmy turystę, który przyleciał bezpośrednio z Limy samolotem i przez 1,5 dnia miał dokuczające objawy choroby wysokościowej. A to wysokość zaledwie trochę ponad 2300 m n.p.m. Odradza się pominięcie aklimatyzacji i np. szybki lot z Limy do Cuzco, gdyż u większości turystów pojawią się objawy choroby.

peru informacje praktyczne choroba wysokościowa
Peru informacje praktyczne. W wielu miejscach można kupić lokalne specyfiki na chorobę wysokościową.

Jedzenie w Peru

Bardzo zasmakowała nam peruwiańska kuchnia, która słynie m.in. z kilku tysięcy odmian ziemniaków. Podobno do każdego dania jest jakaś dedykowana odmiana ziemniaka. W peruwiańskich potrawach często występuje kukurydza, fasola, łubin oraz komosa ryżowa i to są główne składniki popularnych dań i zup. Gdy do tego dołożymy różne rodzaje mięsa np. wołowina, alpaka, kurczak czy owca, a także ryby i owoce morza, to musi to być pyszne. Kuchnia jest esencjonalna, dobrze przyprawiona i bardzo smaczna. Oczywiście nie można zapomnieć o tradycyjnym daniu w Peru, czyli śwince morskiej.
Zdecydowanie, będąc w Peru, musicie spróbować ceviche, lomo saltado, steka z alpaki, kurczaka z rożna, aji de gallina, anticuchos, empanada, faszerowane warzywa, różne zupy z kaszy quinoa, itd.
A co do picia? Oczywiście napar z liści koka, który łagodzi objawy choroby wysokościowej. Do tego najpopularniejszym drinkiem w Peru jest pisco sour. To mieszanka alkoholu pisco, soku z limonki, syropu cukrowego, białka jaja i kilku kropli amargo bitters. Oczywiście na tej podstawie jest mnóstwo różnych odmian, ale wszystko bazuje na pisco i białkach jajka. Pychota. Koniecznie trzeba spróbować.

Przykładowe ceny jedzenia w Peru (stan kwiecień/maj 2024)

Podsumowując, Peru ma bardzo wiele do zaoferowania. Niesamowite górskie krajobrazy, Machu Picchu, czyli Cud Świata, linie w Nazca, jezioro Titicaca, dżungle i interesujące ruiny. Do tego wspaniałych, sympatycznych i otwartych ludzi, którzy bardzo chętnie pomagają na każdym roku i opiekują się przybyszem. A na koniec przepyszną, pełną aromatów i naturalnych produktów kuchnię. Jest tu bardzo ciepło, słonecznie i miło. Czy można chcieć czegoś więcej? Mam nadzieję, że mój wpis Peru informacje praktyczne pomoże Ci zorganizować własne wakacje w Peru.

Newsletter

Podobał Ci się artykuł i zdjęcia? Chcesz być zawsze na bieżąco i jako pierwsza/y otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach na blogu? Zapisz się do newsletter'a. Obiecuję zero spam'u